4 Duurzaamheid & onderwijs

Financiële ondersteuning voor gezinnen met geldproblemen. Gezonde kinderen, door vernieuwing van onze schoolgebouwen. Groen achter de gestaalde arbeider: TATA Steel verduurzamen.

Onderwijs & sport

Op school maak je vrienden, word je uitgedaagd en in staat gesteld om je dromen waar te maken. PvdA-Heemskerk vindt het belangrijk dat je achtergrond niet bepalend is bij het behalen van deze dromen. Helaas zijn de verschillen in het onderwijs toegenomen, ook in Heemskerk. Kinderen van ouders met een lager inkomen lopen sneller tegen leerachterstanden aan en landelijk komt een kwart van de kinderen laaggeletterd van school. De PvdA-Heemskerk erkent dat ieder kind een eerlijke kans verdient.

Wij zouden graag een brede school zien voor alle inwoners. Deze school biedt gratis kinderopvang, voldoende buitenschoolse activiteiten en brede talentontwikkeling. Samen met Stichting Leergeld kijken we naar financiële ondersteuning voor gezinnen die moeilijk rond kunnen komen. Op deze manier kunnen écht alle kinderen meedoen.

Sport is voor ieder mens belangrijk. Sporten zorgt namelijk niet alleen voor een vitaal lichaam, maar is ook goed voor de geest. Jong en oud legt sociale contacten bij de sportclub. Daarom is het stimuleren van sport belangrijk. Plezier is hierbij belangrijker dan competitie. Hiervoor is stimulatie op scholen belangrijk. Hierbij kan een sportcoach binnen de gemeente een belangrijke rol spelen. De PvdA-Heemskerk vindt dat er actief beleid gevoerd moet worden via een subsidie voor ouders die de contributie moeilijk kunnen betalen. Dan kan sport beschikbaar worden gesteld voor iedereen. Daarom willen wij de komende vier jaar:

• Dat er samen met ouders die de vrijwillige bijdrage op school of de contributie van een sportclub moeilijk kunnen betalen, wordt gekeken naar aanspraak op subsidies. Ook hier kunnen de sociale wijkteams weer een mooie rol vervullen.
  • Schoolgebouwen moeten voldoen aan moderne bouwstandaarden. Ook met oog op de coronacrisis is voldoende ventilatie belangrijk. Daarnaast is goede ICT-toegang noodzakelijk voor het nieuwe leren.
  • Dat er samen met gemeente Beverwijk wordt gekeken naar vernieuwing van het zwembad.

Cultuur & sociale voorzieningen

Kunst en Cultuur zijn belangrijke pijlers voor een leefbare maatschappij. Cultuur verbindt, zorgt voor plezier en is goed voor de ontwikkeling van de burger. Kunst leidt tot nadenken en kleurt de maatschappij. Muziekonderwijs is hier een mooi voorbeeld van. Het Cultuurhuis Heemskerk biedt programma’s voor muzikale talentontwikkeling aan. Jammer genoeg is deze vorm van ontwikkeling vrijwel uitsluitend beschikbaar voor mensen met een relatief grote portemonnee. De PvdA-Heemskerk vindt het belangrijk dat iedereen de beste versie uit zichzelf naar boven kan halen. Daarom willen wij muziekonderwijs weer betaalbaar maken voor alle kinderen in Heemskerk.

Het idee van het huidige college is om te bezuinigen op sociale voorzieningen zoals de buurtcentra. De PvdA-Heemskerk vindt dit onbegrijpelijk. Buurtcentra spelen een belangrijke rol in het sociale leven van mensen. Zij leveren een grote bijdrage aan het verminderen van eenzaamheid, het vroeg signaleren van problemen en het bevorderen van de sociale cohesie in de wijken. Daarom willen wij de komende vier jaar:

• Dat de bibliotheek, het cultuurhuis en pop-podia voor iedere Heemskerker bereikbaar moeten zijn. Subsidiebeleid moet hierop afgestemd worden.
  • Investeren in culturele voorzieningen en deze behouden om de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van Heemskerk te vergroten. Regionaal kijken we naar vernieuwing van gezamenlijke voorzieningen zoals het theater, zwembad en sportvoorzieningen.
  • Dat buurtcentra worden behouden. Er moet geïnvesteerd worden in een brede bibliotheek. Hier maken we een plek van waar jong en oud kunnen komen om te studeren, lezen of ontmoeten.

Emancipatie, integratie & asielopvang

Iedereen mag zichzelf zijn, ook in Heemskerk. Jezelf mogen zijn betekent voor ons ook dat jij je thuis voelt in je eigen buurt. Daarom kijken we naar wat ons als buurt bindt in plaats van naar wat ons verdeelt.

We moeten accepteren dat niet iedereen hetzelfde is, maar dat iedereen wel gelijk moet worden behandeld. Ook dient iedereen gelijke rechten en kansen te krijgen. We kiezen voor een samenleving waar iedereen zichzelf kan zijn en het niet uitmaakt wat je geslacht, geaardheid of geloof is. De PvdA-Heemskerk komt op voor de rechten van iedereen. Gelijkheid en vrijheid zijn de basis voor de rechtstaat en van onze samenleving, daarom staan we voor een inclusieve samenleving.

We investeren in gemengde wijken. Dit doen we bijvoorbeeld met gemengd bouwen voor alle inkomensgroepen en alle leeftijden. Integratie heeft meer kans van slagen als mensen elkaar ontmoeten in de eigen wijk, op school of tijdens het sporten. De PvdA-Heemskerk is voorstander van opvang van asielzoekers in Heemskerk. Hiermee kunnen de overvolle opvangcentra ontlast worden. Net als in voorgaande jaren kan er een tijdelijk opvangcentrum worden gerealiseerd op het Tolhek. Uiteraard kan er ook naar andere beschikbare locaties worden gekeken. Heemskerk kijkt verder dan haar grenzen! Daarom willen wij de komende vier jaar:

• Als gemeente zelf het goede voorbeeld geven. Wanneer er weinig/geen diversiteit is binnen het werknemersbestand van de gemeente, voeren we een (tijdelijk) quotum in om dit te doorbreken.
  • Gemengd bouwen, voor alle leeftijdsgroepen en leeftijden, waardoor er binnen een wijk een meer gemêleerde bevolking ontstaat.
  • Heemskerk stelt ruimte beschikbaar voor een tijdelijk asielzoekerscentrum,