3 Een toekomstbestendig Heemskerk.

Woningen verduurzamen in samenwerking met WoonOpMaat. De wijken aanpakken waar de meeste winst te behalen valt. Bufferblocks inzetten voor de opvang/afvoer van regenwater.

Duurzaamheid

Duurzaamheid begint bij jezelf. Het beste is om iets te doen wat binnen je bereik ligt. Je kunt besluiten niet meer te vliegen, vegetariër/veganist te worden of meer de fiets te gebruiken. Niemand ontkomt eraan. Gezinnen niet, maar de industrie en de tuinbouwsector ook niet.

Duurzaamheid en klimaat mogen nooit leiden tot een tweedeling in de maatschappij. We zien momenteel dat huishoudens met een hoger inkomen hun huis met subsidie kunnen verduurzamen, terwijl het gezin met een laag inkomen achterblijft in een tochtige (huur)woning met hoge energiekosten. Dit effect wordt nog eens vergroot door de toenemende energieprijzen.

Daarnaast is verstening van stedelijk gebied een steeds groter wordend probleem. Het gevolg hiervan is dat regenwater slecht wordt afgevoerd en niet tot de bodem kan infiltreren. De gemeente moet koploper worden op het gebied van verduurzaming en het goede voorbeeld geven. Daarom willen wij de komende vier jaar:

• Met onder andere WoonOpMaat afspraken maken over duurzame oplossingen voor bijvoorbeeld het verduurzamen van (huur)woningen.
  • De wijken waar de meeste winst te behalen valt worden als eerst aanpakken. Op deze manier willen we een zo groot mogelijke impact realiseren.
  • Bufferblocks onder wegen aanleggen. Dit is een duurzame oplossing voor het opvangen van regenwater en het geleidelijk te laten infiltreren in de bodem. Door de zandgrond in Heemskerk zijn deze bufferblocks goed in te passen.

Dat de gemeente het goede voorbeeld geeft. Dit houdt in dat overheidsgebouwen uiteindelijk CO2-neutraal moeten worden. Het liefst zo snel mogelijk