De raadvergadering van Mei-2023

Door Eus Hes op 18 juni 2023

De raadsvergadering van 25 mei ’23

De vergadering begon met het instemmen van de gewijzigde verordening op de raadscommissies 2023 van de gemeente Heemskerk. De naar de mening van de PvdA-Heemskerk belangrijkste wijziging, was die voor het toelaten van inwoners van Heemskerk als commissielid zonder dat zij bij de verkiezingen op de lijst hebben gestaan. Dit is voor ons een heel belangrijk punt omdat dit het mogelijk maakt politiek geïnteresseerde inwoners daadwerkelijk te betrekken bij de Heemskerkse politiek. Wij zijn dan ook erg blij dat de voltallige raad er ook zo over denkt en de verordening unaniem is aangenomen. En om maar meteen de daad bij het woord te voegen is officieel Debby van Schaijk direct na de vaststelling van de verordening beëdigt als commissielid van de PvdA-Heemskerk, Debby is een betrokken burger en Sociaal-Raadsvrouw, zij zal voor ons deelnemen aan de commissie Mens Maatschappij en Welzijn, zij is een aanwinst voor de PvdA-Heemskerk en Heemskerk.

Verder stond (eindelijk) het plaatsen van zonnepanelen op het gemeentehuis en vervangen van de oude verlichting voor zuinige ledlampen op de agenda. Na een wat onzinnige discussie over vuurwerk (enkel een poging de krant te halen), werd ook dit voorstel weliswaar geamendeerd unaniem aangenomen. Zoals het er nu naar uitziet zal de gemeente aan het eind van het jaar een stukje duurzamer zijn, en ook heel belangrijk de exorbitante energierekening van het gemeentehuis een gigantisch stuk lager.

Als laatste punt op de agenda stond de motie van de PvdA-Heemskerk om het college op te dragen het onderzoek naar de mogelijkheid van een manege in het park Assumburg, Oud-Haerlem zo snel als mogelijk uit te voeren. Dit om duidelijkheid te geven over wat er wel of niet mogelijk is in het park. Alle partijen, bewoners en verenigingen die iets met het parkgebied te maken hebben snakken naar duidelijkheid. Dure planvorming zonder duidelijkheid over de mogelijkheden kost onnodig veel geld, als blijkt dat wat er bedacht is helemaal niet kan. Na enig tegensputteren van de portefeuillehouder (wij snappen echt niet waarom) waren alle fracties het unaniem met ons eens. Duidelijkheid is wat we nodig hebben om onzekerheid, vertraging en extra kosten te vermijden.

Eus Hes

Pvda-Heemskerk

Eus Hes

“Als je niks doet, gebeurt er ook niks!” Het individualistische denken. De verharding van de maatschappij. Het onder druk staan van de ouderen & jeugd-zorg. Dit zijn een paar maatschappelijke ontwikkelingen die voor mij de toekomst onzeker maken. Zeuren en klagen dat alles minder en slechter wordt, heeft weinig zin. Uiteindelijk zijn het wij mensen