Algemeen bestuurslid

Sebastiaan Mellema

Over Sebastiaan Mellema

Mijn naam is Sebastiaan Mellema. Ik ben 22 jaar oud en kandidaat raadslid voor de gemeenteraadsverkiezing namens de Partij van de Arbeid Heemskerk. In het dagelijks leven kennen de meeste mensen mij als docent scheikunde op de middelbare school. Hier probeer ik adolescenten warm te maken voor de bètawetenschappen. Ik studeer zelf ook nog in diezelfde wetenschap. Naast mijn fascinatie voor de natuurwetenschappen, ben ik ook begaan met de lokale politiek. Ik zie om mij heen dat er een groep mensen is die het heel erg goed heeft. Kijk bijvoorbeeld naar de grote en dure huizen die de afgelopen tijd zijn gebouwd in Heemskerk. Tegelijkertijd is er een veel grotere groep mensen die moeilijk rondkomt. Als bètawetenschapper koppel ik daar graag een getal aan: het Gini-coëfficiënt. Dit is een getal tussen de nul en één. Hierbij staat nul staat voor een gelijk verdeling van het vermogen en één voor een absoluut ongelijke verdeling van het vermogen. Volgens het CBS ligt het Gini-coëfficiënt van Heemskerk rond de 0,8. Dat betekent dat een kleine groep Heemskerkers vrijwel al het geld in handen heeft. Ik vind dat dit anders moet en kan. Daarom heb ik voor de PvdA-Heemskerk gekozen. Weliswaar heeft de lokale overheid geen grote invloed op de vermogensverdeling, maar kan zij toch het verschil maken voor veel mensen. Zo wil ik onder andere dat de ieder kind, ongeacht de afkomst, goed mee kan doen op school. De gemeente gaat daarover. Zij bepaalt namelijk waar de schoolgebouwen komen te staan, hoe deze eruit zien en of deze goed worden onderhouden. Ook kan de gemeente bijspringen als het voor ouders moeilijk is de vrijwillige bijdrage te betalen. Als docent weet ik als geen ander dat onderwijs aan de basis staat van een mooie toekomst. Die toekomst gun ik ieder kind. Voor veel van de vaste lasten, zoals de vrijwillige bijdrage, bestaan al gemeentelijke regelingen waar mensen aanspraak op kunnen doen. Veel doen dit echter niet. Het is zonde als iemand in geldnood komt, omdat er onwetendheid heerst over beschikbare regelingen. Ik wil mij daarom inzetten de gemeente en haar politiek meer bereikbaar te maken. Mensen die hulp nodig hebben, moeten deze hulp zo laagdrempelig mogelijk kunnen ontvangen.

Het mag duidelijk zijn dat ik een mening heb over hoe het beter kan. Ik laat die mening dan ook graag horen. Met mijn kandidaatstelling voeg ik woord bij daad. Er kan immers heel erg veel gevonden worden, maar als niemand iets doet, gebeurt er alsnog niets. Ik hoop het verschil en daarmee Heemskerk een stukje eerlijker en socialer te kunnen maken.