2 Goede zorg voor jong en oud

Preventie als basis voor de jeugdzorg. Inzetten op cultuur en sport als begin van preventie. Mantelzorgers structureel ondersteunen en ontlasten.

Zorg

De WMO en de jeugdzorg zijn overgeheveld naar de gemeente, met als doel te bezuinigen.  Een groot gedeelte van deze zorg wordt regionaal geregeld, bijvoorbeeld de jeugdzorg. Het gaat in Heemskerk niet slecht met zorg en jeugdzorg, maar de invloed van de gemeenteraad is beperkt en afhankelijk van de IJmondraad en een samenwerking met Haarlem. De PvdA-Heemskerk vindt dat de samenwerking op dit terrein geëvalueerd moet worden. Jeugdzorg wordt nu geregeld door organisaties uitgevoerd met winstoogmerk, waardoor het kind niet altijd centraal staat.

In het sociale domein liggen nog meer bezuinigingen op de loer, omdat de huidige regering de zorgkosten wil drukken. De jeugdzorg en de WMO zijn van essentieel belang. De PvdA-Heemskerk vindt dat iedereen die zorg nodig heeft die ook kunnen krijgen. Daarom willen wij de komende vier jaar:

• Ons hard maken voor een centraal geregelde jeugdzorg. Hierdoor kan expertise gedeeld worden en dalen de kosten, waardoor er meer zorg geleverd kan worden.
  • De nadruk leggen op preventie, als basis van de jeugdzorg. Dit houdt in: eerder signaleren, inzetten op jeugdwerk, leerplicht en buurtzorg.
  • Ook meer inzetten op cultuur en sport, zodat kinderen zich niet vervelen, maar gezond bezig zijn.

Dat mantelzorgers structureel worden ondersteund. Er moet een goed aanbod van respijtzorg komen. Op deze manier hebben mantelzorgers