1 Betaalbaar wonen voor iedereen

Nieuwbouw wordt voor min. 50% sociale huur of betaalbare koop. Grondprijzen voor sociale huur en betaalbare koop gaan omlaag. Er komt een zelfbewoningsplicht van 10 jaar.

Betaalbaar wonen voor iedereen

Over het algemeen is het prettig wonen in Heemskerk. Voor een grote groep mensen is dit genot echter niet mogelijk. Heemskerk kampt namelijk met een groot woningtekort. Het is voor starters, jonge gezinnen en ouders daardoor moeilijk om een passend huis te vinden. De woningcoöperaties proberen dit tekort weg te werken, alleen kunnen zij niet opboksen tegen de torenhoge marktprijzen die door investeerders worden neergelegd. Zij boeken woekerwinsten terwijl duizenden geen huis kunnen vinden.Een goed en betaalbaar dak boven je hoofd is juist essentieel. Een goed thuis begint immers met een huis. De afgelopen coalitie erkent dit in haar beleid niet. De afgelopen raadsperiode zijn er namelijk vrijwel alleen huizen gebouw in het dure segment. Huizen die allesbehalve betaalbaar zijn voor de normale Heemskerker. De PvdA-Heemskerk erkent wel dat iedereen recht heeft op een fijn huis. Daarom willen wij de komende vier jaar:

• Dat 50% van de nieuwe woningen in Heemskerk sociale huur of betaalbare koop wordt.
  • Dat er wordt gedifferentieerd in grondprijs op basis van bouwplan. Dit houdt in dat grond waarop sociale huur of betaalbare koop wordt gerealiseerd tegen een lagere prijs verkocht mag worden.
  • Dat er een zelfbewoningsplicht van tien jaar komt. Als je een huis koopt, moet je er ook gaan wonen. Zo gaan we de woekerwinsten en -prijzen tegen.