! mei uitreiking speld 50 jaar lid

5 mei 2022

Samen 100 jaar Partij van de Arbeid

Op 1 mei viert de Partij van de Arbeid al jarenlang de “Dag van de Arbeid” als symbool voor de jarenlange strijd voor de 8-urige werkdag. Inmiddels is die kortere werkdag voor de meeste werknemers gerealiseerd, maar dat heeft in het verleden echt heel veel strijd gevraagd. Daarnaast is 1 mei de dag waarop stilgestaan wordt bij de strijd voor allerlei andere arbeidsrechten en voor het behoud van vrede. Zeker na de Tweede Wereldoorlog was dat actueel en nog steeds zeer noodzakelijk. De huidige oorlog in Oekraïne zet die strijd weer eens voorop.

Op 1 mei viert de PvdA ook altijd dat er leden zijn die al jarenlang lid en actief zijn in de samenleving; zowel binnen en namens de partij als daarbuiten.

Dit jaar hebben Dick Hornberg, voorzitter, en Evert Kalverda, secretaris, van de PvdA Heemskerk twee leden een prachtige gouden speld van de PvdA en een mooie bos bloemen overhandigd.

Beide leden, Ineke Esseling en Els Buis, zijn elk al 50 jaar lid van de PvdA. Ineke Esseling is jarenlang actief geweest bij de Rooie Vrouwen en, namens deze vrouwen, actief lid van het Heemskerks Vrouwen Overleg. Dat Vrouwen Overleg bestaat inmiddels niet meer, maar heeft toentertijd veel activiteiten georganiseerd om de positie van vrouwen in Heemskerk te verbeteren. Ineke was ook lid van de redactie van Rood Heemskerk, het blad van de lokale partij.

Els Buis komt, zoals zij het zelf noemt, echt uit een ‘rood nest’. Jarenlang heeft zij in Rotterdam in het onderwijs gewerkt, vooral in het basisonderwijs, en zij was daarmee een vooruitgeschoven post bij het verbeteren van de sociale positie van mensen. Goed onderwijs staat aan het begin van maatschappelijke ontwikkeling van mensen.

Later heeft Els in het speciaal onderwijs gewerkt, onder andere in het gebouw van Antonius in Bakkum. Ook heeft Els jarenlang taalles gegeven aan buitenlandse vrouwen via de Werkgroep Buitenlandse Vrouwen (nu de Stichting Participatie Anderstaligen IJmond).

Mooi dat mensen zoveel jaren maatschappelijk betrokken zijn en dit ook vanuit de PvdA hebben gedaan. Gelukkig hebben wij, naast de oudere leden, in Heemskerk al jarenlang jongeren die actief worden binnen en namens de partij. Helaas zijn in de laatste paar jaren 5 jonge leden verhuisd omdat zij in Heemskerk geen passende woning konden krijgen of vanwege hun studie. Op dit moment zijn twee jonge leden actief in de fractie van de gemeenteraad en ook lid van raadscommissies. Nieuwe leden, jong en oud, zijn welkom. Er is, ook na al die  jaren strijd, nog steeds een wereld te winnen, in Heemskerk en daarbuiten.

Dick Hornberg

Voorzitter PvdA Heemskerk.