Eerste gemeenteraadsvergadering

2 mei 2022

Eerste vergadering van de gemeenteraad in de nieuwe samenstelling na de verkiezingen.
Voorafgaand aan de raadsvergadering van 28 april was er een informatiebijeenkomst over de stand van zaken over de opvang van de vluchtelingen uit Oekraïne. Het betreft vooral moeders met kinderen. De gemeente draagt samen met WoonOpMaat zorg voor de huisvesting van deze mensen. Andere organisaties waaronder MET, de sociale dienst van Heemskerk, dragen zorg voor een goede opvang en begeleiding. Zij zorgen ook voor scholing van kinderen. Hierover wordt in de regio goed samengewerkt. Na de informatiebijeenkomst werd er een start gemaakt met de eerste raadsvergadering.

Beëdiging van de burgercommissieleden
De vergadering was voor de fractie van de PvdA-Heemskerk een mooi moment, omdat de versterking van de de fractie werd geïnstalleerd. Zij verwelkomen Daniël Mellema, Sebastiaan Mellema en Ron Aardenburg in de raadsfractie van de PvdA-Heemskerk. Zij zullen als burgerlid onze raadsleden Eus Hes en Jan Drijfhout de komende raadsperiode gaan assisteren en naast hen zitting nemen in een van de raadscommissies.

Raadsvoorstel budget Opvang vluchtelingen

De opvang van vluchtelingen uit Oekraïne stond ook op de agenda van de raadsvergadering. Namens de fractie van de PvdA heeft Jan Drijfhout de complimenten gegeven aan alle betrokken organisaties die zorg dragen voor de goede opvang van de vluchtelingen. Er zijn namelijk concrete plannen gemaakt om de vluchtelingen op te vangen in de leegstaande flat aan de Debora Bakelaan. De raad heeft budget beschikbaar gesteld om dit mogelijk te maken.

Eenmalige energietoeslag.
Door de oorlog in Oekraïne zijn de gasprijzen enorm gestegen en komen ook veel gezinnen in Heemskerk in de problemen. Gelukkig heeft de landelijke overheid een budget beschikbaar gesteld waardoor het besteedbaar inkomen van de meeste Nederlanders niet veel lager uit komt te vallen. Op de zeer korte termijn komt er per gezin dat minder dan 120% van het sociaal minimum verdient, 800 euro beschikbaar. De raad heeft ook hiervoor een budget beschikbaar gesteld en verder afspraken gemaakt  voor het geval dat de bijdrage uit Den Haag niet toereikend zou zijn, zodat iedereen die hiervoor in aanmerking komt daadwerkelijk aanspraak kan maken. De PvdA-Heemskerk blijft ook in deze situatie van mening dat er in Heemskerk de komende periode voldoende gedaan moet worden om armoede te bestrijden. Dit is daar een mooi eerste voorbeeld van.