Commissievergadering “perspectiefnota” 6 juli 2023

18 juli 2023

Eindelijk vakantie?

Zelden een vergadering meegemaakt als de laatste van dit jaar, de laatste die eigenlijk niet de laatste zou moeten zijn. Deze week stond de perspectiefnota op de agenda, met de begroting één van de belangrijkste vergaderingen van het jaar, met deze perspectiefnota wordt besloten welke kant we opgaan met de gemeente. Een paar dagen voor de vergadering wordt bekend dat er een fout van € 2,1 miljoen in opgenomen is. Let wel er is op papier een fout gemaakt. Dit betekent dat de plannen in de perspectiefnota met € 2,1 miljoen moesten worden aangepast.

De PvdA-Heemskerk heeft samen met de andere oppositiepartijen een aantal vragen gesteld aan het college (de wethouders), nadat zij snel de fout heeft gecorrigeerd. Ook hierbij namelijk weer haastige spoed is “zelden goed” en zeker niet duidelijk. Bij het doornemen van de aanpassingen wordt ons niet duidelijk hoe een voorgestelde besparing van € 343.000,— tot stand is gekomen. Uit antwoorden op de vragen blijkt dit tot stand te komen via loonkosten bezuiniging bij de Veiligheidsregio Kennemerland (€138.355,—) en IJmond-werkt (€172.507,—) “Zonder deze uitleg hadden wij dit dus helemaal niet geweten. Maar wat zijn de gevolgen voor de organisaties?”

Ook is er onduidelijkheid over een eenmalige (1 jaar) bezuiniging op materiële uitgaven van de gemeente (€367.000,—). In de beantwoording door de portefeuillehouder wordt beweerd dat 1 jaar bezuinigen elk jaar weer terugkomt. Tja dat willen wij thuis ook wel, maar “hoe dan?”

Dan zijn er nog enkele posten opgenomen die eerst in de gemeenteraad besloten dienen te worden en niet zomaar eenzijdig door de portefeuillehouder kunnen worden ingeboekt. Al met al zijn er nogal wat vragen en posten om te bespreken. Iets waar niet in een paar dagen zonder voldoende duidelijkheid over besloten kan worden.  In september gaan we verder, en wij zetten ons in voor een concept begroting die klopt en waarvan we de consequenties van €2.100.000,— minder ook voor de lange termijn kunnen overzien. Niet alleen voor de gemeente Heemskerk maar ook voor de Veiligheidsregio Kennemerland en IJmond-werkt. Wat de PvdA-Heemskerk betreft zult u er in de dienstverlening van de gemeente heel weinig van gaan merken, zeker de kwetsbaren en hulpbehoevende mensen mogen hier niet de dupe van worden. Wij zullen er alles aan doen om te voorkomen dat door deze financiële blunder mensen tussen wal en schip belanden.

Ondanks dit vervelende einde van het politieke jaar wenst de PvdA-Heemskerk u een hele fijne zomer toe.

Eus Hes

PvdA-Heemskerk