1 mei viering 2023 met jubilarissen

28 juli 2023

1 mei in Heemskerk

De PvdA Heemskerk heeft 1 mei groots gevierd met 10 jubilarissen, fractie en bestuur in sportcafé de Waterakkers.  De PvdA heeft de gewoonte, om de leden die 25, 50 en 65 lid zijn, op 1 mei in het zonnetje te zetten. Meestal zijn er 2 á 3 jubilarissen. Dan gaan de voorzitter en secretaris langs met een bos rode rozen en een speldje van brons (25), goud (50) of de Drees penning (65). Dit jaar waren er 3 leden die de Dreespenning, 2 die een gouden speld en 5 die de bronzen speld kregen.

De jubilarissen zijn:  Els Andringa – Snelle, Dirk Andringa en Piet Joustra elk 65 jaar lid; Ine Joustra – van Doesburg en Anna Brink elk 50 jaar lid; Ria Minnebo, Carlien Pello, Cees Beentjes, Dick Reitsma en Edwin Both elk 25 jaar lid.

Nu er zoveel jubilarissen waren was dit voor het bestuur een reden om dit groots te vieren.

De voorzitter van de PvdA afdeling Heemskerk, Dick Hornberg, sprak de jubilarissen toe en vertelde iets over het jaar waarin de jubilaris lid was geworden. In 1958 was het laatste jaar van Drees als minister president. Hij viel over de pensioenwet in december van dat jaar. Bijzonder is dat we nog steeds praten over de AOW als “trekken van Drees”. In 1973, het jaar waarop de leden lid werden van de PvdA die nu 50 jaar lid zijn, werd Joop den Uyl minister president en zat de PvdA weer in de regering sinds 1966. De beweging “Nieuw Links” was in opkomst en wilde een linksere koers. De jubilarissen die 25 jaar lid zijn van de partij zijn in 1998 lid geworden. Het jaar waarin de PvdA de grootste met 45 zetels in de tweede kamer. De start van tweede kabinet Kok een voorzetting van het eerste paarse kabinet zonder CDA. Ook een tijd van grote veranderingen binnen de PvdA met de bekende uitspraak van Kok het afschudden van de ideologische veren.

Hierna werden de speldjes en Drees penning uitgereikt samen met de symbolische roos en een bedankbrief van de voorzitter van de PvdA mevrouw Esther-Mirjam Sent.